Egzaminator 2008-09-01
Spis treści
Przeznaczenie
Program Egzaminator jest kompleksowym narzędziem do przeprowadzania
wszelkiego rodzaju testów egzaminacyjnych zamkniętych, t.j. testów
składających się z pytań z odpowiedzami, z których należy wybrać
odpowiedzi prawidłowe (t.zw. testy zamknięte).
Jego główne zastosowanie to przeprowadzanie akademickich testów egzaminacyjnych.
Program m.in. umożliwia:
- przygotowywanie i drukowanie testów
- drukowanie imiennych arkuszy odpowiedzi
- skanowanie wypełnionych arkuszy odpowiedzi
- wyznaczanie punktacji z testu
Podstawową cechą programu jest możliwość losowego permutowania pytań i odpowiedzi,
tak by dla każdego egzemplarza testu klucz prawidłowych odpowiedzi był inny.
Rozwiązanie takie praktycznie uniemożliwia skuteczne odpisywanie od sąsiadów.
Przechowywanie danych
Dla każdego egzaminu program tworzy oddzielny folder,
w którym przechowywane są różnego rodzaju pliki,
w szczególności pliki z testami, pliki z danymi studentów
oraz pliki wynikowe. Tworzone są m.in. następujące podfoldery:
- auxil - katalog pomocniczy. Jego zawartości nie wolno modyfikować, bo grozi to
uniemożliwienim ocenienia testu.
- oceny - zawiera pliki z końcowymi ocenami
- pdf - zawiera pliki w formacie *.pdf przeznaczone do drukowania
- skaner - zawiera wyniki skanowania formularzy testu
- studenci - zawiera listę studentów piszących test w formacie *.csv i listy pomocnicze
- tematy - zawiera pliki źródłowe z zadaniami (pytaniami) testowymi w formacie *.xml
Ponadto część plików przechowywana jest w folderze głównym egzaminu, wśród nich plik o nazwie conf
zawierający wartości konfigurowalnych parametrów dla danego egzaminu. Zawartość tego pliku
nie powinna być edytowana ręcznie.
W celu uruchomienia programu należy kliknąć na plik egzaminator.bat w folderze egzaminator.
Tworzenie nowego egzaminu
Aby utworzyć nowy egzamin należy
- Wybrać w menu Egzamin opcję Nowy egzamin
- Wprowadzić podstawowe dane na temat nowego egzaminu:
- opcjonalnie należy wypełnić pole Lokalizacja lub przycisnąć przycisk
Zmień Lokalizację w celu zmiany domyślnej lokalizacji katalogu egzaminu
- obowiązkowo należy wypełnić pole Nazwa katalogu podając nazwę dla nowego
katalogu, na przykład TopAlg. Musi to być nazwa nie istniejącego katalogu
- obowiązkowo należy wypełnić pole Nazwa przedmiotu podając nazwę dla nowego
przedmiotu, na przykład Topologia Algebraiczna
- opcjonalnie wypełnić pozostałe pola. Wpisane do nich wartości zostaną
wykorzystane przy opisywaniu formularzy wygenerowanego egzaminu.
- Przycisnąć przycisk Wykonaj
- Potwierdzić życzenie utworzenia nowego egzaminu.
W efekcie założony zostanie katalog egzaminu, zostaną w nim umieszczone podstawowe pliki
egzaminu z wartościami domyślnymi oraz otwarte zostanie okno obsługi egzaminu.
Obsługa wcześniej utworzonego egzaminu
W celu otwarcia okna obsługi wcześniej utworzonego egzaminu należy wybrać
w menu Egzamin opcję Wybierz egzamin i w oknie dialogowym
wskazać katalog egzaminu. Można też wybrać egzamin z listy ostatnio otwieranych
egzaminów w dolnej części menu.
Powielanie egzaminu
Istnieje możliwość powielenia istniejącego egzaminu (pozycja Wybierz egzamin w menu głównym).
Pojawia się okno dialogowe pozwalające wybrać katalog powielany, a następnie
okno nowego egzaminu z wartościami pobranymi z powielanego egzaminu, które należy
stosownie zmodyfikować. W trakcie powielania kopiowane są dane konfiguracyjne egzaminu, listy studentów
oraz tematy egzaminu. Informacje w nich zawarte można zmodyfikować w trakcie obsługi egzaminu.
Konfiguracja ustawień egzaminatora
Wybierając pozycję Ustawienia egzaminatora otwieramy okno umożliwiające skonfigurowanie egzaminatora,
w szczególności wskazanie innych niż domyślne programów pomocniczych (edytory, przeglądarki), ustawienie innego
niż domyślny katalogu początkowego.
W szczególności, w polu rooms wprowadzić można informację o salach, w których odbędzie się egzamin oraz ich
pojemnościach. Informacja ta wykorzystywana jest do automatycznego rozdziału studentów na sale.
Informację tę wprowadzamy w postaci rozdzielonej przecinkami
listy sal wraz z ich maksymalnymi pojemnościami.
Nazwą sali może być dowolny ciąg liter i cyfr. Nazwę sali od jej pojemności oddzielamy dwukropkiem.
Pomoc
Wybierając pozycję Pomoc otwieramy okno zawierające niniejszy plik z pomocą.
Zakończenie pracy
Wybierając pozycję Zakończ kończymy pracę programu.
Zadania obsługi egzaminu
Obsługa egzaminu składa się z szeregu kolejnych zadań, obejmujących
w szczególności przygotowanie listy studentów, przygotowanie tematów
egzaminów, przygotowanie i wydrukowanie formularzy testu i forlmuarzy
odpowiedzi, skanowanie wypełnionych formularzy odpowiedzi, wyznaczenie
punktacji z egzaminu, wprowadzenie listy zaliczeń oraz wystawienie
końcowych ocen.
Okno obsługi egzaminu
Okono obsługi egzaminu zawiera w górnej listwie nazwę przedmiotu,
poniżej nazwę aktualnego zadania, informację jak zadanie ma być zrealizowane,
Przycisk Wykonaj uruchamiający wykonanie zadania, okno w którym
wyświetlane są komentarze na temat przebiegu realizacji zadania
oraz dolną listwę z przyciskami udostępniającymi przejście do poprzedniego
i następnego zadania, uruchomienie konfiguratora oraz zamknięcie okna
obsługi egzaminu. Przy powtórnym otwarciu egzaminu okno obsługi egzaminu
automatycznie otwiera się w miejscu ostatnio realizowanego zadania.
Konfiguracja danych
Pierwszym zadaniem jest konfiguracja danych egzaminu. Jest to jedyne
zadanie, do którego mamy bezpośredni dostęp przy realizacji każdego
innego zadania poprzez przycisk Konfiguruj.
Okno konfiguratora udostępnia konfigurowalne parametry egzaminu.
Realizowane jest to na dwa sposoby.
Wybrane, najczęściej modyfikowane parametry są dostępne w środkowej części okna.
Ponadto, w dolnej części okna mamy możliwość przeglądu i modyfikacji wszystkich
parametrów przy pomocy przycisków Poprzedni parametr oraz
Następny parametr. Nazwa bieżącego parametru i jego aktualna wartość
wyświetlana jest bezpośrednio ponad przyciskami. Powyżej wyświetlany jest krótki
opis przeznaczenia parametru. Odfajkowanie znajdującego się z prawej strony pola
pokaż na liście powoduje, że przy kolejnym otwarciu okna konfiguratora
parametr zotanie też wyświetlony na górnej liście często modyfikowanych
parametrów.
Parametry modyfikujemy w białych okienkach z wpisaną wartością parametru.
Właściwa zmiana zmodyfikowanych parametrów następuje dopiero po przycisnięciu
przycisku Zapisz lub Zapisz i Zakończ. Zamknięcie okna konfiguratora następuje
po przyciśnięciu przysisku Zapisz i Zakończ lub Zakończ.
Edycja formularzy testu
Formularze testu zapisywane są w formacie XML.
Jest to format tekstowy, więc może być edytowany dowolnym
edytoerm tekstu. Pliki z formularzem muszą być umieszczone
w podfolderze tematy folderu egzaminu. Jeden formularz może
być rozbity na kilka plików. Do tworzenia testu wykorzystywane
są wszystkie pliki o rozszerzeniu *.xml znajdujące się w podfolderze
tematy.
Zadanie edycji formularzy testu jedynie uruchamia podpięty
do programu edytor. Każdy nowoutworzony egzamin zawiera
w katalogu tematy plik wzorzec.xml, który może być wykorzystany jako punkt
wyjścia do tworzenia formularza testu. Zawiera on w szczególności
komentarze objaśniające jak tworzyć taki formularz. Natomiast
trzy przykładowe formularze testu umieszczone są w podfolderze
doc\przyklady-testow. Po zakończonej edycji należy oczywiście
formularze zapisać (w podfolderze tematy) przed opuszczeniem
edytora.
Edycja listy studentów
Kolejne zadanie to utworzenie/edycja listy studentów uczestniczących w egzaminie.
Lista studentów umieszczona jest w podfolderze studenci folderu egzaminu.
Jest ona zapisana w tekstowym formacie *.csv. Na każdego studenta
przypada jedna linia z danymi rozdzielonymi średnikami. Standardowa lista
studentów egzaminatora zawiera ponadto nagłówek postaci
[Naglowek]
DaneRekordu=imie;nazwisko;indeks
[ListaStudentow]
w którym znajduje się informacja o sposobie interpretacji kolejnych danych.
Każdy nowoutworzony egzamin zawiera w folderze studenci plik studenci.csv,
który może być wykorzystany jako punkt wyjścia do tworzenia listy studentów.
Zamiast ręcznej edycji listy studentów można przekopiować do folderu studenci
plik utworzony jakimś zewnętrznym narzędziem. Egzaminator akceptuje też pliki *.csv
wygenerowane przez system USOS działający w UJ pomimo ich odmiennego nagłówka.
Przygotowanie wzorcowej listy ćwiczeniowej
W przypadku kursu z ćwiczeniami, w którym końcowa ocena jest średnią
ważoną punktacji z ćwiczeń i egzaminacyjnego testu można wykorzystać to
zadanie do przygotowanie wzorcowej listy ćwiczeniowej do rozesłania do asystentów
w celu wpisania punktacji z ćwiczeń. Lista ta jest w formacie *csv i ma nazwę kończącą się
na ...-cwiczenia-nnn.csv
Po wygenerowaniu zostaje umieszczona w głównym folderze egzaminu.
Kopie tej listy można rozesłać do asystentów z prośbą o wpisanie zaliczeń
(każdy wpisuje tylko swoich studentów). Pliki odesłane przez asystentów należy
umieścić w katalogu głównym egzaminu, podmieniając trzy litery n w nazwie
bezpośrednio przed .csv nazwiskiem asystenta. Pliki te posłużą do wystawienia
końcowych ocen.
Zadanie to można pominąć, jeśli nie korzysta się z egzaminatora do wystawiania końcowych
ocen lub gdy ocena z ćwiczeń nie wpływa na ocenę końcową.
Przygotowanie formularzy testu
Formularze testu zapisane w formacie *.xml muszą być przetworzone do postaci
gotowej do wydrukowania. Egzaminator najpierw generuje stosowne pliki w TeXu,
a następnie uruchamia pdflatex, by wygenerować plik w formacie pdf z formularzami.
Plik ten zostanie umieszczony w podfolderze pdf folderu egzaminu.
Odfajkowanie pola Tylko egzemplarz kontrolny spowoduje, że utworzony zostanie
tylko jeden wzorcowy formularz o nazwie kończącej się na ...-rozwiazanyTest.pdf.
(Przydaje się to m.in. przy sprawdzaniu czy test mieści się na jednej stronie/kartce.)
Jeśli pole Tylko egzemplarz kontrolny nie zostanie odfajkowane wygenerowany
zostanie plik zawierający formularze dla wszystkich studentów plus formularze
zapasowe, stosownie do ustawionych parametrów konfuguracyjnych.
Drukowanie formularzy testu
Zadanie drukowania formularzy testu otwiera plik z formularzami
w czytniku pdf (domyślnie Adobe Reader), w którym można przejrzeć
wygenerowane formularze oraz je wydrukować.
Przygotowanie formularzy odpowiedzi
Egzaminator generuje pliki w TeXu zawierające indywidualne, opatrzone imieniem
i nazwiskiem, formularze do nanoszenia odpowiedzi,
a następnie uruchamia pdflatex, by wygenerować plik w formacie pdf z formularzami.
Plik ten zostanie umieszczony w podfolderze pdf folderu egzaminu.
Ponadto, w folderze html generowany są pliki z rozdziałem studentów
na sale pod warunkiem, że stosowne informacje potrzebne do wygenerowana
tych plików (parametr rooms z pojemnościami sal w ustawieniach egzaminatora,
parametr sala w konfiguratorze egzaminu) zostały poprawnie wprowadzone.
Drukowanie formularzy odpowiedzi
Zadanie drukowania formularzy odpowiedzi otwiera plik z formularzami
w czytniku pdf (domyślnie Adobe Reader), w którym można przejrzeć
wygenerowane formularze oraz je wydrukować.
Przeprowadzenie egzaminu
Po wydrukowaniu formularzy testu i formularzy odpowiedzi mamy już
wszystko co jest potrzebne do przeprowadzenia egzaminu. Każdy student
otrzymuje swój imienny formularz odpowiedzi oraz jeden formularz testu.
Obowiązkiem studenta, który trzeba koniecznie dopilnować, jest przekopiowanie
kodu testu (wydrukowany na formularzu testu w formacie 3x3) na formularz
odpowiedzi. Bez tego nie jest możliwe skojarzenie studentów z ich testami.
Dodatkowo, w celach kontrolnych, studenci powinni wpisać swoje imię i nazwisko
oraz numer indeksu na formularzu testu oraz podpisać się na formularzu
odpowiedzi.
Zaznaczanie odpowiedzi odbywa się poprzez postawienie znaku x w stosownym polu.
Znak x powinien być wyraźny, wykonany linią nie cieńszą i nie jaśniejszą
niż linia ograniczająca pole. Dobrze sprawdzają się niebieskie, granatowe, czarne
i czerwone długopisy oraz miękkie ołówki. Nie jest wskazanie używanie zielonych
długopisów oraz twardcyh ołówków.
Dopuszczalne jest całkowite zaciemnienie pola zamiast znaku x.
Skanowanie wyników testu
Po przeprowadzeniu egzaminu formularze skanujemy.
Najlepszy do skanowania jest skaner z podajnikiem,
bo skanowanie dużej ilości testów na zwykłym skanerze
jest bardzo żmudne. Po uruchomieniu programu skanującego
jesteśmy proszeni o wybranie skanera (nawet jeśli podpięty
jest tylko jeden). Okno programu skanującego zależy od konkretnego
skanera i oprogramowania. Należy się upewnić, że skanowanie
odbywać się będzie w rozdzielczości 300dpi.
Efekty skanowania są automatycznie zapisywane w podfolderze skaner.
Nie ma konieczności skanowania od razu wszystkich testów, skanowanie
brakujących testów można na dowolnym etapie uzupełnić.
Korekta arkuszy odpowiedzi
Zadanie to umożliwia dokonanie podglądu wyników skanowania
oraz - w razie potrzeby - ewentualne modyfikacje
Wyznaczenie punktacji z testu
W zadaniu tym egzaminator analizuje przeczytane formularze odpowiedzi
i dokonuje ich punktowania stosownie do parametrów podanych w oknie
konfiguracyjnym. Ponadto, jeśli odfajkowane zostanie pole
generuj klucze odpowiedzi dla studentów, generowane są indywidualnie
dla każdego studenta pliki zawierające ich test, zeskanowany formularz
odpowiedzi oraz szczegółowy sposób punktowania każdego pytania.
Ponadto tworzony jest plik o nazwie index.php. Wszystko to umieszczone
jest w podfolderze skaner. Przekopiowanie tego folderu na serwer www
i podpięcie linku do pliku index.php umożliwia udostępnienie studentom
ich testów wraz ze szczegółowym sposobem oceniania.
Dostęp kontrolowany jest wymogiem podania imienia, nazwiska oraz numeru indeksu.
Podgląd wyników testu w formacie HTML
Zadanie to udostępnia dokładnie to co w tytule.
Plik htmlowy jest umieszczony w podfolderze html.
Ponadto w folderze głównym jest umieszczony plik
o nazwie kończącej się na
....-wynikiDlaStudentow.html
który zawiera
wyniki testu w oparciu o sam numer indeksu bez podawania imion i nazwisk studentów.
Jest on przydatny przy publikowaniu ocen w internecie, gdy nie chcemy
udostępniać pełnego klucza testu, a jedynie same wyniki.
Edycja punktacji z ćwiczeń
Tu uruchamiamy edytor w celu edytowania punktacji z ćwiczeń. Edycja ta
przydatna jest gdy samodzielnie wystawiamy zaliczenia lub chcemy skorygować
zaliczenia wystawione przez innych. Wypełnić/edytować należy kolumnę
o nazwie punktyCwiczeniowe. Dodatkowo można w kolumnie zaliczenie wpisać
słownie ocenę z zaliczenia. Podstawowy plik z punktacją z ćwiczeń ma nazwę
nazwaBazowaTestu.cwiczenia-nnn.csv
i jest umieszczony w folderze głównym egzaminu.
Plik ten można sklonować, podmieniając nnn w nazwie na inny ciąg liter
(ale nie cyfr), na przykład wstawiając nazwisko asystenta. Przy wystawianiu
końcowych ocen czytane są wszystkie sklonowane pliki, a dla każdego studenta
punktacja pobierana jest z pliku, w którym jest wystawiona. Jeśli wypełniona
jest więcej niż w jednym pliku, sygnalizowany jest błąd.
Wystawienie ocen
W celu wystawienia ocen program wylicza średnią ważoną punktacji z ćwiczeń
i punktacji z egzaminu oraz przelicza ją na ocenę końcową stosownie
do informacji wprowadzonych w pliku konfiguracyjnym.
Wygenerowane oceny umieszczane są w podfolderze oceny.
Ponadto w folderze głównym egzaminu generowany jest plik
o nazwie wyniki_egzaminu-0.html, który zawiera informację
o wystawionych ocenach jedynie w oparciu o numer indeksu.
W folderze głównym generowany jest również plik z ocenami
w formacie *.csv o nazwie kończącej się na ...protokol.csv.
Dodatkowo w konfiguracji dla UJ generowany jest wariant tego
pliku o nazwie kończącej się na ...protokol-usos.csv, który
można wykorzystać przy uplowadowaniu wyników do systemu usos.
Wykaz ocen
Zadanie to daje bezpośredni dostęp do wygenerowanego wykazu ocen.
Drukowanie protokołów
Zadanie to jest dostępne jedynie w konfiguracji dla WSB
i umożliwia generowanie protokołów w formacie *.xls
gotowych do uploadowania do uczelnianego intranetu.
Zadanie konfiguracji danych egzaminatora umożliwia skonfigurowanie
wartości szeregu parametrów sterujących działaniem egzaminatora.
Dla większości przypadków dobrze sprawdzają się wartości domyślne,
jednakże szereg parametrów musi być ustawionych indywidualnie
dla konkretnego egzaminu. Wartości parametrów mogą być tekstem
liczbą lub dwustanową opcją. Dwustanowe opcje utożsamiamy z parą
liczb 0 i 1. Oczywiście wartość 1 oznacza opcję włączona, a 0 - wyłączoną.
- pwd
- Hasło. Używane jako wartość początkowa generatora liczb losowych.
Bez znajomości hasła nie jest możliwe odtworzenie zniszczonych
testów.
UWAGA: zmiana hasła po wygenerowaniu testów uniemożliwi
dokonanie oceny testów! Wartość domyślna
proponowana jest automatycznie jeśli w ustawieniach egzaminatora włączona jest
opcja hasloAutomatyczne.
- kurs
- Nazwa kursu do umieszczenia na testach i formularzach.
Wymagane jest wprowadzenie niepustej nazwy.
- kierunek
- Nazwa kierunku studiów do umieszczenia na testach i formularzach.
Domyślnie wartość pusta.
- test
- Opis przeznaczenia testu do umieszczenia na testach i formularzach
na przykład egzamin sesyjny lub egzamin poprawkowy.
Domyślnie wartość pusta.
- sala
- Rozdzielona przecinkami lista sal stanowiąca podzbiór dopuszczalnej listy sal
określonej w pliku konfiguracyjnym egzaminatora. Informacja istotna przy
automatycznym rozdziale studentów na sale, gdy egzamin odbywa się w więcej
niż jednej sali. Umieszczenia na testach i formularzach.
Domyślnie wartość pusta.
- data
- Data w formacie rrrr-mm-dd do wydrukowania na testach i formularzach
Domyślnie wartość pusta.
- godzina
- Godzina egzaminu do wydrukowania na testach i formularzach
Domyślnie wartość pusta.
- dataDoProtokolu
- Data w formacie rrrr-mm-dd do umieszczenia na protokole. Używana
w wersji programu automatycznie generującej protokół egzaminacyjny.
Wartość domyślna to data samego egzaminu
- nazwaBazowaTestu
- Nazwa bazowa testu. Używana do tworzenia różnego rodzaju plików pomocniczych
testu. Zazwyczaj zawiera skrótową nazwę kursu, n.p. ProgOb. Wartość domyślna
proponowana jest automatycznie jeśli w ustawieniach egzaminatora włączona jest
opcja nazwaBazowaTestuAutomatyczna.
- iloscProblemow
- Ilość problemów (pytań) w każdym teście. Nie może być większa niż
ilość dostarczonych problemów. Jeśli jest mniejsza, następuje losowanie
podzbioru oddzielnego dla każdego studenta. Maksymalnie 50.
Domyślnie 15.
- iloscOpcji
- Ilość opcji do wyboru w każdym pytaniu. Maksymalnie i domyślnie pięć.
- odpowiedziWNowejLinii
- Wartość 1 generuje testy, w których każda odpowiedź jest w nowej linii
Wartość 0 - odpowiedzi bez zmiany linii. Pierwsze rozwiązanie daje
bardziej przejrzysty zapis testu, ale zajmuje więcej miejsca.
Domyślnie jeden.
- rodzajTestu
- Numer rodzaju testu. Rodzaj rozstrzyga o sposobie punktowania odpowiedzi
Numery przyporządkowano następująco:
- Pojedynczy wybór, bez punktów ujemnych (klasyczny test jednokrotnego wyboru)
- Możliwość wielu wyborów. Punkty ujemne. Punktacja 1 zła = -1; 2 złe = -2; brak = 0;
nie wszystkie poprawne bez złych = 1; wszystkie dobre bez złych = 2
- Tak jak nr 2 z tym ze wybranie złej i dobrej odpowiedzi daje 0 punktów.
- Wielokrotny wybór. Ocena pytania to ilość dobrze zaznaczonych odpowiedzi minus ilość
żle zaznaczonych odpowiedzi
- Wielokrotny wybór. Dwie strategie:
- Jeśli zaznaczona jedna odpowiedź:
- Jeśli zaznaczone dwie lub więcej odpowiedzi:
- wszystkie dobre i żadna zła: 2pkt
- w przeciwnym razie: 0pkt
Domyślnie wartość jeden.
- typDrukarki
- Typ drukarki na której drukowane będą testy. Wersja dwustronna
oznacza, że drukarka dysponuje automaycznym duplexem (drukiem
dwustronnym), który zostanie wykorzystany przy składaniu testów.
Możliwe wartości to:
- Jednostronna
- Dwustronna
Domyślnie wartość jeden.
- typStrony
- Typ strony na jakiej mają być drukowane pytania:
Możliwe wartości to:
- A4 Portrait
- A4 Landscape
Domyślnie wartość jeden.
- iloscKolumn
- Liczba kolumnn na stronie formularza testu. Druk dwukolumnowy na ogół
pozwala na umieszczenie większej ilości tekstu na jednej kartce.
- jedna kolumna (wartość domyślna)
- dwie kolumny
- wielokartkowy
- Najlepiej gdy cały test mieści się na jednej kartce. Jeśli nie jest to możliwe
warto ustawić wartość tego parametru na jeden (domyślnie zero). Ustawienie na jeden
spowoduje dodatkowe drukowanie numeru formularza testu na jego końcu.
Domyślnie wartość zero.
- separatorProblemow
- Odstep pomiedzy problemami w mm (domyślnie trzy). Ustawienie większej wartości
zwiększa czytelność testu, ale też i jego objętość.
- gornyMargines
- Cofnięcie w górę górnego marginesu w stosunku do standardu (domyślnie 25)
Wartość zmniejszona względem 25 oznacza większy margines.
- szerokoscWydruku
- Szerokość zadruku strony w milimetrach. Domyślnie 190.
- wysokoscWydruku
- Wysokość zadruku strony w milimetrach. Domyślnie 275.
- rozdzielczosc
- Rozdzielczość z jaką mają być drukowane testy.
Pod uwagę brane są ustawienia:
- 12 - 12 punktów
- 11 - 11 punktów
- 10 - 10 punktów
Każde inne ustawienie niż jedno z trzech powyższych lub jego brak ustawia wartość na 12pt.
- wielkoscCzcionki
- By optymalnie rozmieścić test na stronie można ustawić
wielkość czcionki. Domyślnie 10.
- odstepMiedzyLiniami
- By optymalnie rozmieścić test na stronie można ustawić
wielkość odstępu pomiędzy liniami. Domyślnie 4.
- oddzieloneOpisyGrup
- Jeśli opisy przy grupach są zbyt duże, by mieściły się razem
z testem, a są wspólne dla wszystkich testów, można je umieścić
w oddzielnym pliku. Domyślnie ta opcja jest wyłączona.
- iloscZapasowychExamId
- Ilość dodatkowych ponumerowanych formularzy testu
na wypadek gdyby w ostatniej chwili na egzamin zgłosili się studenci,
których nie było na liście studentów, a w konsekwencji nie wydrukowano
dla nich imiennego formularza odpowiedzi.
Wartość minimalna i domyślna wynosi jeden.
- iloscTestowDodatkowych
- Ilość dodatkowych pustych formularzy testu.
Wartość domyślna wynosi 3% liczby studentów.
- iloscFormularzyOdpowiedziDoKorekt
- Zdarza się, że studenci zniszczą swój formularz odpowiedzi na przykład
dokonując nadmiernej ilości poprawek, rozlewając herbatę, czy też
rozdzierając arkusz. Dodatkowe puste formularze odpowiedzi są w tej sytuacji
pomocne. Brakującą informację (nazwisko i imię studenta oraz kod studenta)
no i oczywiście kod testu należy na taki pusty formularz przepisać ręcznie.
Wartość parametru określa ilość takich dodatkowych pustych formularzy
do wydrukowania. Wartość domyślna wynosi 3% liczby studentów
- sygnalizujBrakujaceFormularze
- Parametr sygnalizujBrakujaceFormularze ustawiony na 1 powoduje, że pojawiają
się komunikaty w przypadku gdy wydrukowany formularz nie zostanie zeskanowany
Pomocne jesli zdecydujemy się skanować formularze nieobecnych by w ten
sposób sprawdzić czy wszystkie zostały oddane. Domyślnie ta opcja jest
włączona.
- oceny
- Rozdzielona przecinkami lista stosowanych nazwy ocen w kolejności od najlepszej
do najsłabszej. Wartość domyślna wynosi
bdb ,db+ ,db ,dst+ ,dst ,ndst
- limity_ocen
- Rozdzielona przecinkami lista wymaganych limitów punktów
dla kolejnych ocen w kolejności od najlepszej do najsłabszej.
Wartość domyślna wynosi
90,80,70,60,50,50,0
- wynikProcentowy
- Należy włączyć tę opcję, by punktacja z egzaminu zostałą przeliczona na procenty.
Sposób przeliczenia na proceny określają punkty odniesienia ustalane parametrami
iloscPunktowNa0Procent i iloscPunktowNa100Procent. Opcja ta jest
przydatna gdy potrzebna jest nam znormalizowana punktacja. Domyślnie jest włączona.
- iloscPunktowNa0Procent
- Określa wymaganą ilość punktów dla wyniku 0%. Wartość domyślna
jest wartością oczekiwaną uzyskiwaną z testu przy jego przypadkowym
wypełnianiu.
- iloscPunktowNa100Procent
- Określa wymaganą ilość punktów dla wyniku 100%.
Wartość domyślna to maksymalna ilość punktów, którą
można uzyskać z testu.
- wagaEgzaminu
- Przy wyliczaniu średniej z ćwiczeń i egzaminu
zastosowana zostanie poniższa waga dla egzaminu
i dopełnienie do 1 dla ćwiczeń. Wartość domyślna wynosi 0.5.
- max_cwicz
- W celach kontrolnych można podać maksymalną ilość punktów, którą można
uzyskać z ćwiczeń. Wartość domyślna wynosi 100.
- komentarz
- Komentarz do umieszczenia na liście wyników dla studentów.
Domyślnie wartość pusta.
- wariant
- Parametr wariant pozwala na dopasowanie działania programu do wybranych
lokalnych potrzeb. Domyślnie wartość tego parametru jest pusta.
Obsługiwane wartości to WSB oraz UJ. Domyślnie wartość pusta.
- wymagajZaliczenie
- Włączenie tej opcji powoduje, że osoby, które nie uzyskały zaliczenia
traktowane są jako osoby, które nie zdały egzaminu. Ich wyniki z egzaminu
dostępne są jedynie dla prowadzącego egzamin, ale nie są umieszczane
w zbiorczych listach przeznaczonych dla studentów oraz w plikach
przeznaczonych do generowania protokołów. Domyślnie opcja ta jest wyłączona.
Program egzaminator ma szereg możliwości dodatkowych, które
nie zostały jeszcze dobrze udokumentowane. Trzy najważniejsze
krótko opisano poniżej.
Test kontrolny
Każdy formularz test ma swój numer.
Testy przeznaczone dla studentów mają numery rozpoczynające się od wartości jeden.
Test o numerze zero to test kontrolny. Test ten nie jest generowany
do pliku z testami do wydrukowania, lecz do pliku o nazwie kończącej się na
...-kontrolnyTest.pdf. Natomiast wraz z formularzami odpowiedzi
drukowany jest jeden formularz specjalny, na którym naniesione są wszystkie
poprawne odpowiedzi testu kontrolnego. Formularz ten powinien być
dołączony do wypełnionych formularzy studentów i poddany skanowaniu.
Umożliwia to dodatkową kontrolę: program sprawdza czy test kontrolny
uzyskał maksymalną ilość punktów.
Studenci dodatkowi
Każdy student jest identyfikowany specjalnym numerem identyfikacyjnym (ExamId)
generowanym specjalnie dla niego w trakcie przygotowywania formularzy odpowiedzi.
Numer tej jest konieczny do skojarzenia testu, który pisał student z jego osobą.
Jeśli zdarzy się, że na egzamin zgłoszą się studenci, dla których nie wydrukowano
formularzy odpowiedzi, a więc nie przydzielono ExamId, można skorzystać
z zapasowych formularzy odpowiedzi ze specjalnymi numerami ExamId o numerach powyżej 500.
Formularze takie są drukowane w ilości określonej wartością parametru iloscZapasowychExamId.
Ponadto drukowana jest specjalna lista, na której można odnotować jakim studentom przydzielono
te specjalne ExamId.
Aby tak dopisani studenci zostali uwzględnieni przy ocenianiu testu należy
przy wykonywaniu zadania wyznaczania punktacji testu odfajkować pole Edytuj suplement
listy studentów. Uruchomiony zostanie edytor, w którym należy wprowadzić potrzebne
dane, w szególności należy wypełnić pole examId umożliwiające identyfikację studenta.
a w konsekwencji nie wydrukowano dla nich imiennego formularza odpowiedzi.
Istnieje możliwość skojarzenia
Jeśli ustawiono niezerową wartość parametru iloscZapasowychExamId,
drukowane są formularze ze specjalnymi numerami oraz pomocnicza lista,
na którą można wpisać studentów, którzy zgłoszą się na egzamin w ostatniej chwili.
Korygowanie błędów w kluczu
Czasem może dojść do sytuacji, że już po przeprowadzeniu egzaminu
okaże się, że klucz zawiera błąd. Takiego błędu nie da się naprawić
przez dokonanie korekty w stosownych plikach *.xml. Natomiast
można dokonać edycji pliku skorygowane.txt umieszczonego w folderze głównym
egzaminu. W kolejnych liniach wprowadzamy odpowiedzi, które mają być skorygowane
to znaczy zmienione z false na true lub odwrotnie. Stosujemy format
nnX
gdzie nn oznacza numer pytania, a X jedną z odpowiedzi A,B,C,D lub E.
Należy stosować numerację pytań i odpowiedzi taką jaka jest podana
w teście kontrolnym (do wglądu w folderze pdf).
(c) Marian Mrozek, Kraków 01-09-2008