Egzaminator 2008-09-01

Spis treści

Opis ogólny programu

Przeznaczenie

Program Egzaminator jest kompleksowym narzędziem do przeprowadzania wszelkiego rodzaju testów egzaminacyjnych zamkniętych, t.j. testów składających się z pytań z odpowiedzami, z których należy wybrać odpowiedzi prawidłowe (t.zw. testy zamknięte). Jego główne zastosowanie to przeprowadzanie akademickich testów egzaminacyjnych.
Program m.in. umożliwia: Podstawową cechą programu jest możliwość losowego permutowania pytań i odpowiedzi, tak by dla każdego egzemplarza testu klucz prawidłowych odpowiedzi był inny. Rozwiązanie takie praktycznie uniemożliwia skuteczne odpisywanie od sąsiadów.

Przechowywanie danych

Dla każdego egzaminu program tworzy oddzielny folder, w którym przechowywane są różnego rodzaju pliki, w szczególności pliki z testami, pliki z danymi studentów oraz pliki wynikowe. Tworzone są m.in. następujące podfoldery: Ponadto część plików przechowywana jest w folderze głównym egzaminu, wśród nich plik o nazwie conf zawierający wartości konfigurowalnych parametrów dla danego egzaminu. Zawartość tego pliku nie powinna być edytowana ręcznie.

Uruchomienie i obsługa głównego okna programu

W celu uruchomienia programu należy kliknąć na plik egzaminator.bat w folderze egzaminator.

Tworzenie nowego egzaminu

Aby utworzyć nowy egzamin należy W efekcie założony zostanie katalog egzaminu, zostaną w nim umieszczone podstawowe pliki egzaminu z wartościami domyślnymi oraz otwarte zostanie okno obsługi egzaminu.

Obsługa wcześniej utworzonego egzaminu

W celu otwarcia okna obsługi wcześniej utworzonego egzaminu należy wybrać w menu Egzamin opcję Wybierz egzamin i w oknie dialogowym wskazać katalog egzaminu. Można też wybrać egzamin z listy ostatnio otwieranych egzaminów w dolnej części menu.

Powielanie egzaminu

Istnieje możliwość powielenia istniejącego egzaminu (pozycja Wybierz egzamin w menu głównym). Pojawia się okno dialogowe pozwalające wybrać katalog powielany, a następnie okno nowego egzaminu z wartościami pobranymi z powielanego egzaminu, które należy stosownie zmodyfikować. W trakcie powielania kopiowane są dane konfiguracyjne egzaminu, listy studentów oraz tematy egzaminu. Informacje w nich zawarte można zmodyfikować w trakcie obsługi egzaminu.

Konfiguracja ustawień egzaminatora

Wybierając pozycję Ustawienia egzaminatora otwieramy okno umożliwiające skonfigurowanie egzaminatora, w szczególności wskazanie innych niż domyślne programów pomocniczych (edytory, przeglądarki), ustawienie innego niż domyślny katalogu początkowego.
W szczególności, w polu rooms wprowadzić można informację o salach, w których odbędzie się egzamin oraz ich pojemnościach. Informacja ta wykorzystywana jest do automatycznego rozdziału studentów na sale. Informację tę wprowadzamy w postaci rozdzielonej przecinkami listy sal wraz z ich maksymalnymi pojemnościami. Nazwą sali może być dowolny ciąg liter i cyfr. Nazwę sali od jej pojemności oddzielamy dwukropkiem.

Pomoc

Wybierając pozycję Pomoc otwieramy okno zawierające niniejszy plik z pomocą.

Zakończenie pracy

Wybierając pozycję Zakończ kończymy pracę programu.

Obsługa egzaminu

Zadania obsługi egzaminu

Obsługa egzaminu składa się z szeregu kolejnych zadań, obejmujących w szczególności przygotowanie listy studentów, przygotowanie tematów egzaminów, przygotowanie i wydrukowanie formularzy testu i forlmuarzy odpowiedzi, skanowanie wypełnionych formularzy odpowiedzi, wyznaczenie punktacji z egzaminu, wprowadzenie listy zaliczeń oraz wystawienie końcowych ocen.

Okno obsługi egzaminu

Okono obsługi egzaminu zawiera w górnej listwie nazwę przedmiotu, poniżej nazwę aktualnego zadania, informację jak zadanie ma być zrealizowane, Przycisk Wykonaj uruchamiający wykonanie zadania, okno w którym wyświetlane są komentarze na temat przebiegu realizacji zadania oraz dolną listwę z przyciskami udostępniającymi przejście do poprzedniego i następnego zadania, uruchomienie konfiguratora oraz zamknięcie okna obsługi egzaminu. Przy powtórnym otwarciu egzaminu okno obsługi egzaminu automatycznie otwiera się w miejscu ostatnio realizowanego zadania.

Konfiguracja danych

Pierwszym zadaniem jest konfiguracja danych egzaminu. Jest to jedyne zadanie, do którego mamy bezpośredni dostęp przy realizacji każdego innego zadania poprzez przycisk Konfiguruj. Okno konfiguratora udostępnia konfigurowalne parametry egzaminu. Realizowane jest to na dwa sposoby. Wybrane, najczęściej modyfikowane parametry są dostępne w środkowej części okna. Ponadto, w dolnej części okna mamy możliwość przeglądu i modyfikacji wszystkich parametrów przy pomocy przycisków Poprzedni parametr oraz Następny parametr. Nazwa bieżącego parametru i jego aktualna wartość wyświetlana jest bezpośrednio ponad przyciskami. Powyżej wyświetlany jest krótki opis przeznaczenia parametru. Odfajkowanie znajdującego się z prawej strony pola pokaż na liście powoduje, że przy kolejnym otwarciu okna konfiguratora parametr zotanie też wyświetlony na górnej liście często modyfikowanych parametrów.
Parametry modyfikujemy w białych okienkach z wpisaną wartością parametru. Właściwa zmiana zmodyfikowanych parametrów następuje dopiero po przycisnięciu przycisku Zapisz lub Zapisz i Zakończ. Zamknięcie okna konfiguratora następuje po przyciśnięciu przysisku Zapisz i Zakończ lub Zakończ.

Edycja formularzy testu

Formularze testu zapisywane są w formacie XML. Jest to format tekstowy, więc może być edytowany dowolnym edytoerm tekstu. Pliki z formularzem muszą być umieszczone w podfolderze tematy folderu egzaminu. Jeden formularz może być rozbity na kilka plików. Do tworzenia testu wykorzystywane są wszystkie pliki o rozszerzeniu *.xml znajdujące się w podfolderze tematy.
Zadanie edycji formularzy testu jedynie uruchamia podpięty do programu edytor. Każdy nowoutworzony egzamin zawiera w katalogu tematy plik wzorzec.xml, który może być wykorzystany jako punkt wyjścia do tworzenia formularza testu. Zawiera on w szczególności komentarze objaśniające jak tworzyć taki formularz. Natomiast trzy przykładowe formularze testu umieszczone są w podfolderze doc\przyklady-testow. Po zakończonej edycji należy oczywiście formularze zapisać (w podfolderze tematy) przed opuszczeniem edytora.

Edycja listy studentów

Kolejne zadanie to utworzenie/edycja listy studentów uczestniczących w egzaminie. Lista studentów umieszczona jest w podfolderze studenci folderu egzaminu. Jest ona zapisana w tekstowym formacie *.csv. Na każdego studenta przypada jedna linia z danymi rozdzielonymi średnikami. Standardowa lista studentów egzaminatora zawiera ponadto nagłówek postaci [Naglowek] DaneRekordu=imie;nazwisko;indeks [ListaStudentow] w którym znajduje się informacja o sposobie interpretacji kolejnych danych. Każdy nowoutworzony egzamin zawiera w folderze studenci plik studenci.csv, który może być wykorzystany jako punkt wyjścia do tworzenia listy studentów. Zamiast ręcznej edycji listy studentów można przekopiować do folderu studenci plik utworzony jakimś zewnętrznym narzędziem. Egzaminator akceptuje też pliki *.csv wygenerowane przez system USOS działający w UJ pomimo ich odmiennego nagłówka.

Przygotowanie wzorcowej listy ćwiczeniowej

W przypadku kursu z ćwiczeniami, w którym końcowa ocena jest średnią ważoną punktacji z ćwiczeń i egzaminacyjnego testu można wykorzystać to zadanie do przygotowanie wzorcowej listy ćwiczeniowej do rozesłania do asystentów w celu wpisania punktacji z ćwiczeń. Lista ta jest w formacie *csv i ma nazwę kończącą się na ...-cwiczenia-nnn.csv Po wygenerowaniu zostaje umieszczona w głównym folderze egzaminu. Kopie tej listy można rozesłać do asystentów z prośbą o wpisanie zaliczeń (każdy wpisuje tylko swoich studentów). Pliki odesłane przez asystentów należy umieścić w katalogu głównym egzaminu, podmieniając trzy litery n w nazwie bezpośrednio przed .csv nazwiskiem asystenta. Pliki te posłużą do wystawienia końcowych ocen. Zadanie to można pominąć, jeśli nie korzysta się z egzaminatora do wystawiania końcowych ocen lub gdy ocena z ćwiczeń nie wpływa na ocenę końcową.

Przygotowanie formularzy testu

Formularze testu zapisane w formacie *.xml muszą być przetworzone do postaci gotowej do wydrukowania. Egzaminator najpierw generuje stosowne pliki w TeXu, a następnie uruchamia pdflatex, by wygenerować plik w formacie pdf z formularzami. Plik ten zostanie umieszczony w podfolderze pdf folderu egzaminu. Odfajkowanie pola Tylko egzemplarz kontrolny spowoduje, że utworzony zostanie tylko jeden wzorcowy formularz o nazwie kończącej się na ...-rozwiazanyTest.pdf. (Przydaje się to m.in. przy sprawdzaniu czy test mieści się na jednej stronie/kartce.) Jeśli pole Tylko egzemplarz kontrolny nie zostanie odfajkowane wygenerowany zostanie plik zawierający formularze dla wszystkich studentów plus formularze zapasowe, stosownie do ustawionych parametrów konfuguracyjnych.

Drukowanie formularzy testu

Zadanie drukowania formularzy testu otwiera plik z formularzami w czytniku pdf (domyślnie Adobe Reader), w którym można przejrzeć wygenerowane formularze oraz je wydrukować.

Przygotowanie formularzy odpowiedzi

Egzaminator generuje pliki w TeXu zawierające indywidualne, opatrzone imieniem i nazwiskiem, formularze do nanoszenia odpowiedzi, a następnie uruchamia pdflatex, by wygenerować plik w formacie pdf z formularzami. Plik ten zostanie umieszczony w podfolderze pdf folderu egzaminu. Ponadto, w folderze html generowany są pliki z rozdziałem studentów na sale pod warunkiem, że stosowne informacje potrzebne do wygenerowana tych plików (parametr rooms z pojemnościami sal w ustawieniach egzaminatora, parametr sala w konfiguratorze egzaminu) zostały poprawnie wprowadzone.

Drukowanie formularzy odpowiedzi

Zadanie drukowania formularzy odpowiedzi otwiera plik z formularzami w czytniku pdf (domyślnie Adobe Reader), w którym można przejrzeć wygenerowane formularze oraz je wydrukować.

Przeprowadzenie egzaminu

Po wydrukowaniu formularzy testu i formularzy odpowiedzi mamy już wszystko co jest potrzebne do przeprowadzenia egzaminu. Każdy student otrzymuje swój imienny formularz odpowiedzi oraz jeden formularz testu. Obowiązkiem studenta, który trzeba koniecznie dopilnować, jest przekopiowanie kodu testu (wydrukowany na formularzu testu w formacie 3x3) na formularz odpowiedzi. Bez tego nie jest możliwe skojarzenie studentów z ich testami. Dodatkowo, w celach kontrolnych, studenci powinni wpisać swoje imię i nazwisko oraz numer indeksu na formularzu testu oraz podpisać się na formularzu odpowiedzi.
Zaznaczanie odpowiedzi odbywa się poprzez postawienie znaku x w stosownym polu. Znak x powinien być wyraźny, wykonany linią nie cieńszą i nie jaśniejszą niż linia ograniczająca pole. Dobrze sprawdzają się niebieskie, granatowe, czarne i czerwone długopisy oraz miękkie ołówki. Nie jest wskazanie używanie zielonych długopisów oraz twardcyh ołówków. Dopuszczalne jest całkowite zaciemnienie pola zamiast znaku x.

Skanowanie wyników testu

Po przeprowadzeniu egzaminu formularze skanujemy. Najlepszy do skanowania jest skaner z podajnikiem, bo skanowanie dużej ilości testów na zwykłym skanerze jest bardzo żmudne. Po uruchomieniu programu skanującego jesteśmy proszeni o wybranie skanera (nawet jeśli podpięty jest tylko jeden). Okno programu skanującego zależy od konkretnego skanera i oprogramowania. Należy się upewnić, że skanowanie odbywać się będzie w rozdzielczości 300dpi. Efekty skanowania są automatycznie zapisywane w podfolderze skaner. Nie ma konieczności skanowania od razu wszystkich testów, skanowanie brakujących testów można na dowolnym etapie uzupełnić.

Korekta arkuszy odpowiedzi

Zadanie to umożliwia dokonanie podglądu wyników skanowania oraz - w razie potrzeby - ewentualne modyfikacje

Wyznaczenie punktacji z testu

W zadaniu tym egzaminator analizuje przeczytane formularze odpowiedzi i dokonuje ich punktowania stosownie do parametrów podanych w oknie konfiguracyjnym. Ponadto, jeśli odfajkowane zostanie pole generuj klucze odpowiedzi dla studentów, generowane są indywidualnie dla każdego studenta pliki zawierające ich test, zeskanowany formularz odpowiedzi oraz szczegółowy sposób punktowania każdego pytania. Ponadto tworzony jest plik o nazwie index.php. Wszystko to umieszczone jest w podfolderze skaner. Przekopiowanie tego folderu na serwer www i podpięcie linku do pliku index.php umożliwia udostępnienie studentom ich testów wraz ze szczegółowym sposobem oceniania. Dostęp kontrolowany jest wymogiem podania imienia, nazwiska oraz numeru indeksu.

Podgląd wyników testu w formacie HTML

Zadanie to udostępnia dokładnie to co w tytule. Plik htmlowy jest umieszczony w podfolderze html. Ponadto w folderze głównym jest umieszczony plik o nazwie kończącej się na ....-wynikiDlaStudentow.html który zawiera wyniki testu w oparciu o sam numer indeksu bez podawania imion i nazwisk studentów. Jest on przydatny przy publikowaniu ocen w internecie, gdy nie chcemy udostępniać pełnego klucza testu, a jedynie same wyniki.

Edycja punktacji z ćwiczeń

Tu uruchamiamy edytor w celu edytowania punktacji z ćwiczeń. Edycja ta przydatna jest gdy samodzielnie wystawiamy zaliczenia lub chcemy skorygować zaliczenia wystawione przez innych. Wypełnić/edytować należy kolumnę o nazwie punktyCwiczeniowe. Dodatkowo można w kolumnie zaliczenie wpisać słownie ocenę z zaliczenia. Podstawowy plik z punktacją z ćwiczeń ma nazwę nazwaBazowaTestu.cwiczenia-nnn.csv i jest umieszczony w folderze głównym egzaminu. Plik ten można sklonować, podmieniając nnn w nazwie na inny ciąg liter (ale nie cyfr), na przykład wstawiając nazwisko asystenta. Przy wystawianiu końcowych ocen czytane są wszystkie sklonowane pliki, a dla każdego studenta punktacja pobierana jest z pliku, w którym jest wystawiona. Jeśli wypełniona jest więcej niż w jednym pliku, sygnalizowany jest błąd.

Wystawienie ocen

W celu wystawienia ocen program wylicza średnią ważoną punktacji z ćwiczeń i punktacji z egzaminu oraz przelicza ją na ocenę końcową stosownie do informacji wprowadzonych w pliku konfiguracyjnym. Wygenerowane oceny umieszczane są w podfolderze oceny. Ponadto w folderze głównym egzaminu generowany jest plik o nazwie wyniki_egzaminu-0.html, który zawiera informację o wystawionych ocenach jedynie w oparciu o numer indeksu. W folderze głównym generowany jest również plik z ocenami w formacie *.csv o nazwie kończącej się na ...protokol.csv. Dodatkowo w konfiguracji dla UJ generowany jest wariant tego pliku o nazwie kończącej się na ...protokol-usos.csv, który można wykorzystać przy uplowadowaniu wyników do systemu usos.

Wykaz ocen

Zadanie to daje bezpośredni dostęp do wygenerowanego wykazu ocen.

Drukowanie protokołów

Zadanie to jest dostępne jedynie w konfiguracji dla WSB i umożliwia generowanie protokołów w formacie *.xls gotowych do uploadowania do uczelnianego intranetu.

Opis parametrów konfigurowalnych

Zadanie konfiguracji danych egzaminatora umożliwia skonfigurowanie wartości szeregu parametrów sterujących działaniem egzaminatora. Dla większości przypadków dobrze sprawdzają się wartości domyślne, jednakże szereg parametrów musi być ustawionych indywidualnie dla konkretnego egzaminu. Wartości parametrów mogą być tekstem liczbą lub dwustanową opcją. Dwustanowe opcje utożsamiamy z parą liczb 0 i 1. Oczywiście wartość 1 oznacza opcję włączona, a 0 - wyłączoną.
pwd
Hasło. Używane jako wartość początkowa generatora liczb losowych. Bez znajomości hasła nie jest możliwe odtworzenie zniszczonych testów. UWAGA: zmiana hasła po wygenerowaniu testów uniemożliwi dokonanie oceny testów! Wartość domyślna proponowana jest automatycznie jeśli w ustawieniach egzaminatora włączona jest opcja hasloAutomatyczne.
kurs
Nazwa kursu do umieszczenia na testach i formularzach. Wymagane jest wprowadzenie niepustej nazwy.
kierunek
Nazwa kierunku studiów do umieszczenia na testach i formularzach. Domyślnie wartość pusta.
test
Opis przeznaczenia testu do umieszczenia na testach i formularzach na przykład egzamin sesyjny lub egzamin poprawkowy. Domyślnie wartość pusta.
sala
Rozdzielona przecinkami lista sal stanowiąca podzbiór dopuszczalnej listy sal określonej w pliku konfiguracyjnym egzaminatora. Informacja istotna przy automatycznym rozdziale studentów na sale, gdy egzamin odbywa się w więcej niż jednej sali. Umieszczenia na testach i formularzach. Domyślnie wartość pusta.
data
Data w formacie rrrr-mm-dd do wydrukowania na testach i formularzach Domyślnie wartość pusta.
godzina
Godzina egzaminu do wydrukowania na testach i formularzach Domyślnie wartość pusta.
dataDoProtokolu
Data w formacie rrrr-mm-dd do umieszczenia na protokole. Używana w wersji programu automatycznie generującej protokół egzaminacyjny. Wartość domyślna to data samego egzaminu
nazwaBazowaTestu
Nazwa bazowa testu. Używana do tworzenia różnego rodzaju plików pomocniczych testu. Zazwyczaj zawiera skrótową nazwę kursu, n.p. ProgOb. Wartość domyślna proponowana jest automatycznie jeśli w ustawieniach egzaminatora włączona jest opcja nazwaBazowaTestuAutomatyczna.
iloscProblemow
Ilość problemów (pytań) w każdym teście. Nie może być większa niż ilość dostarczonych problemów. Jeśli jest mniejsza, następuje losowanie podzbioru oddzielnego dla każdego studenta. Maksymalnie 50. Domyślnie 15.
iloscOpcji
Ilość opcji do wyboru w każdym pytaniu. Maksymalnie i domyślnie pięć.
odpowiedziWNowejLinii
Wartość 1 generuje testy, w których każda odpowiedź jest w nowej linii Wartość 0 - odpowiedzi bez zmiany linii. Pierwsze rozwiązanie daje bardziej przejrzysty zapis testu, ale zajmuje więcej miejsca. Domyślnie jeden.
rodzajTestu
Numer rodzaju testu. Rodzaj rozstrzyga o sposobie punktowania odpowiedzi Numery przyporządkowano następująco:
  1. Pojedynczy wybór, bez punktów ujemnych (klasyczny test jednokrotnego wyboru)
  2. Możliwość wielu wyborów. Punkty ujemne. Punktacja 1 zła = -1; 2 złe = -2; brak = 0; nie wszystkie poprawne bez złych = 1; wszystkie dobre bez złych = 2
  3. Tak jak nr 2 z tym ze wybranie złej i dobrej odpowiedzi daje 0 punktów.
  4. Wielokrotny wybór. Ocena pytania to ilość dobrze zaznaczonych odpowiedzi minus ilość żle zaznaczonych odpowiedzi
  5. Wielokrotny wybór. Dwie strategie:
    • Jeśli zaznaczona jedna odpowiedź:
      • zła: 0pkt
      • dobra: 1pkt
    • Jeśli zaznaczone dwie lub więcej odpowiedzi:
      • wszystkie dobre i żadna zła: 2pkt
      • w przeciwnym razie: 0pkt
Domyślnie wartość jeden.
typDrukarki
Typ drukarki na której drukowane będą testy. Wersja dwustronna oznacza, że drukarka dysponuje automaycznym duplexem (drukiem dwustronnym), który zostanie wykorzystany przy składaniu testów. Możliwe wartości to:
  1. Jednostronna
  2. Dwustronna
Domyślnie wartość jeden.
typStrony
Typ strony na jakiej mają być drukowane pytania: Możliwe wartości to:
  1. A4 Portrait
  2. A4 Landscape
Domyślnie wartość jeden.
iloscKolumn
Liczba kolumnn na stronie formularza testu. Druk dwukolumnowy na ogół pozwala na umieszczenie większej ilości tekstu na jednej kartce.
  1. jedna kolumna (wartość domyślna)
  2. dwie kolumny
wielokartkowy
Najlepiej gdy cały test mieści się na jednej kartce. Jeśli nie jest to możliwe warto ustawić wartość tego parametru na jeden (domyślnie zero). Ustawienie na jeden spowoduje dodatkowe drukowanie numeru formularza testu na jego końcu. Domyślnie wartość zero.
separatorProblemow
Odstep pomiedzy problemami w mm (domyślnie trzy). Ustawienie większej wartości zwiększa czytelność testu, ale też i jego objętość.
gornyMargines
Cofnięcie w górę górnego marginesu w stosunku do standardu (domyślnie 25) Wartość zmniejszona względem 25 oznacza większy margines.
szerokoscWydruku
Szerokość zadruku strony w milimetrach. Domyślnie 190.
wysokoscWydruku
Wysokość zadruku strony w milimetrach. Domyślnie 275.
rozdzielczosc
Rozdzielczość z jaką mają być drukowane testy. Pod uwagę brane są ustawienia: Każde inne ustawienie niż jedno z trzech powyższych lub jego brak ustawia wartość na 12pt.
wielkoscCzcionki
By optymalnie rozmieścić test na stronie można ustawić wielkość czcionki. Domyślnie 10.
odstepMiedzyLiniami
By optymalnie rozmieścić test na stronie można ustawić wielkość odstępu pomiędzy liniami. Domyślnie 4.
oddzieloneOpisyGrup
Jeśli opisy przy grupach są zbyt duże, by mieściły się razem z testem, a są wspólne dla wszystkich testów, można je umieścić w oddzielnym pliku. Domyślnie ta opcja jest wyłączona.
iloscZapasowychExamId
Ilość dodatkowych ponumerowanych formularzy testu na wypadek gdyby w ostatniej chwili na egzamin zgłosili się studenci, których nie było na liście studentów, a w konsekwencji nie wydrukowano dla nich imiennego formularza odpowiedzi. Wartość minimalna i domyślna wynosi jeden.
iloscTestowDodatkowych
Ilość dodatkowych pustych formularzy testu. Wartość domyślna wynosi 3% liczby studentów.
iloscFormularzyOdpowiedziDoKorekt
Zdarza się, że studenci zniszczą swój formularz odpowiedzi na przykład dokonując nadmiernej ilości poprawek, rozlewając herbatę, czy też rozdzierając arkusz. Dodatkowe puste formularze odpowiedzi są w tej sytuacji pomocne. Brakującą informację (nazwisko i imię studenta oraz kod studenta) no i oczywiście kod testu należy na taki pusty formularz przepisać ręcznie. Wartość parametru określa ilość takich dodatkowych pustych formularzy do wydrukowania. Wartość domyślna wynosi 3% liczby studentów
sygnalizujBrakujaceFormularze
Parametr sygnalizujBrakujaceFormularze ustawiony na 1 powoduje, że pojawiają się komunikaty w przypadku gdy wydrukowany formularz nie zostanie zeskanowany Pomocne jesli zdecydujemy się skanować formularze nieobecnych by w ten sposób sprawdzić czy wszystkie zostały oddane. Domyślnie ta opcja jest włączona.
oceny
Rozdzielona przecinkami lista stosowanych nazwy ocen w kolejności od najlepszej do najsłabszej. Wartość domyślna wynosi
bdb ,db+ ,db ,dst+ ,dst ,ndst
limity_ocen
Rozdzielona przecinkami lista wymaganych limitów punktów dla kolejnych ocen w kolejności od najlepszej do najsłabszej. Wartość domyślna wynosi
90,80,70,60,50,50,0
wynikProcentowy
Należy włączyć tę opcję, by punktacja z egzaminu zostałą przeliczona na procenty. Sposób przeliczenia na proceny określają punkty odniesienia ustalane parametrami iloscPunktowNa0Procent i iloscPunktowNa100Procent. Opcja ta jest przydatna gdy potrzebna jest nam znormalizowana punktacja. Domyślnie jest włączona.
iloscPunktowNa0Procent
Określa wymaganą ilość punktów dla wyniku 0%. Wartość domyślna jest wartością oczekiwaną uzyskiwaną z testu przy jego przypadkowym wypełnianiu.
iloscPunktowNa100Procent
Określa wymaganą ilość punktów dla wyniku 100%. Wartość domyślna to maksymalna ilość punktów, którą można uzyskać z testu.
wagaEgzaminu
Przy wyliczaniu średniej z ćwiczeń i egzaminu zastosowana zostanie poniższa waga dla egzaminu i dopełnienie do 1 dla ćwiczeń. Wartość domyślna wynosi 0.5.
max_cwicz
W celach kontrolnych można podać maksymalną ilość punktów, którą można uzyskać z ćwiczeń. Wartość domyślna wynosi 100.
komentarz
Komentarz do umieszczenia na liście wyników dla studentów. Domyślnie wartość pusta.
wariant
Parametr wariant pozwala na dopasowanie działania programu do wybranych lokalnych potrzeb. Domyślnie wartość tego parametru jest pusta. Obsługiwane wartości to WSB oraz UJ. Domyślnie wartość pusta.
wymagajZaliczenie
Włączenie tej opcji powoduje, że osoby, które nie uzyskały zaliczenia traktowane są jako osoby, które nie zdały egzaminu. Ich wyniki z egzaminu dostępne są jedynie dla prowadzącego egzamin, ale nie są umieszczane w zbiorczych listach przeznaczonych dla studentów oraz w plikach przeznaczonych do generowania protokołów. Domyślnie opcja ta jest wyłączona.

Możliwości dodatkowe

Program egzaminator ma szereg możliwości dodatkowych, które nie zostały jeszcze dobrze udokumentowane. Trzy najważniejsze krótko opisano poniżej.

Test kontrolny

Każdy formularz test ma swój numer. Testy przeznaczone dla studentów mają numery rozpoczynające się od wartości jeden. Test o numerze zero to test kontrolny. Test ten nie jest generowany do pliku z testami do wydrukowania, lecz do pliku o nazwie kończącej się na ...-kontrolnyTest.pdf. Natomiast wraz z formularzami odpowiedzi drukowany jest jeden formularz specjalny, na którym naniesione są wszystkie poprawne odpowiedzi testu kontrolnego. Formularz ten powinien być dołączony do wypełnionych formularzy studentów i poddany skanowaniu. Umożliwia to dodatkową kontrolę: program sprawdza czy test kontrolny uzyskał maksymalną ilość punktów.

Studenci dodatkowi

Każdy student jest identyfikowany specjalnym numerem identyfikacyjnym (ExamId) generowanym specjalnie dla niego w trakcie przygotowywania formularzy odpowiedzi. Numer tej jest konieczny do skojarzenia testu, który pisał student z jego osobą. Jeśli zdarzy się, że na egzamin zgłoszą się studenci, dla których nie wydrukowano formularzy odpowiedzi, a więc nie przydzielono ExamId, można skorzystać z zapasowych formularzy odpowiedzi ze specjalnymi numerami ExamId o numerach powyżej 500. Formularze takie są drukowane w ilości określonej wartością parametru iloscZapasowychExamId. Ponadto drukowana jest specjalna lista, na której można odnotować jakim studentom przydzielono te specjalne ExamId. Aby tak dopisani studenci zostali uwzględnieni przy ocenianiu testu należy przy wykonywaniu zadania wyznaczania punktacji testu odfajkować pole Edytuj suplement listy studentów. Uruchomiony zostanie edytor, w którym należy wprowadzić potrzebne dane, w szególności należy wypełnić pole examId umożliwiające identyfikację studenta. a w konsekwencji nie wydrukowano dla nich imiennego formularza odpowiedzi. Istnieje możliwość skojarzenia Jeśli ustawiono niezerową wartość parametru iloscZapasowychExamId, drukowane są formularze ze specjalnymi numerami oraz pomocnicza lista, na którą można wpisać studentów, którzy zgłoszą się na egzamin w ostatniej chwili.

Korygowanie błędów w kluczu

Czasem może dojść do sytuacji, że już po przeprowadzeniu egzaminu okaże się, że klucz zawiera błąd. Takiego błędu nie da się naprawić przez dokonanie korekty w stosownych plikach *.xml. Natomiast można dokonać edycji pliku skorygowane.txt umieszczonego w folderze głównym egzaminu. W kolejnych liniach wprowadzamy odpowiedzi, które mają być skorygowane to znaczy zmienione z false na true lub odwrotnie. Stosujemy format nnX gdzie nn oznacza numer pytania, a X jedną z odpowiedzi A,B,C,D lub E. Należy stosować numerację pytań i odpowiedzi taką jaka jest podana w teście kontrolnym (do wglądu w folderze pdf).
(c) Marian Mrozek, Kraków 01-09-2008