Komunikacja lokalna - Polska
Bielsko-Biała
Aktualizacja: 8.II.2006
Komunikacja miejska w Bielsku (Bielitz) została uruchomiona w 1895 roku. Była to linia tramwaju elektrycznego łącząca dworzec kolejowy w Bielsku z Cygańskim Lasem (Zigeunewald), który wówczas znajdował się poza granicami miasta. Linię obsługiwała spółka "Bielitz-Bialaer Local-Eisenbahngesellschaft" (Bielsko-Bialska Spółka Lokalna Kolej Żelazna). Pierwsze bilety kosztowały 10 i 20 halerzy. Wprowadzono również bilety robotnicze dla pracowników fabryk - po 3 i 6 halerzy.
Komunikacja autobusowa została uruchomiona w 1927 roku.
W latach 1945-1949 komunikację obsługiwała Bielska Kolej Elektryczna wzięta pod Państwowy Zarząd Przymusowy Ministerstwa Komunikacji. Z tego okresu pochodzi nasz najstarszy bilet - ważny był na podmiejskiej linii autobusowej do Szczyrku.
W 1951 roku Bielsko zostało połączone z Białą Krakowską w jedno miasto o nazwie Bielsko-Biała. Nasze bilety z lat 50-tych i 60-tych przedstawiamy poniżej:
W latach 60-tych w pojazdach pojawiły się kasowniki, pojawiła się możliwość nabycia biletu w przedsprzedaży, co symbolizowała odpowiednia pieczątka. W 1971 roku zostały zlikwidowane tramwaje.
Lata 80-te to okres, gdy w całej Polsce obowiązywały jednakowe bilety bez nadrukowanej nazwy miasta. Własne bilety wróciły do Bielska na początku lat 90-tych. Były to bilety bez nominału. Niestety, nie mamy ich w kolekcji.
Do roku 1994 wzór biletów nie był zbyt oryginalny (I seria ogólnopolska).
Rok 1995 - w tle jodełka, ciemny papier.
Wkrótce papier stał się nieco bielszy.
Kolejna odmiana to bilety z pionowym białym paskiem pośrodku tła. Nominał pomarańczowy...
... i różowy.
Początek roku 1997 - podobny wzór. Numer biletu drukowany na zielono, nominał już tylko w nowej walucie.
Jeszcze w 1997 roku pojawił się nowy, oryginalny wzór.
Rok 1998 - ten sam wzór, nowe ceny
Na jednym z przystanków w centrum miasta znajdował się automat biletowy. Można było w nim kupić bilety normalne dwustronnego kasowania (osoba uprawniona do ulgi kasowała go tylko z jednej strony). Poniżej bilety z lat 1997 i 1998. W roku 1999 automat już nie działał i wkrótce został zdemontowany.
W roku 1999 pojawił się kolejny wzór - po bokach biletu paski z szarych plastrów miodu.
W roku 2000 na biletach pojawiła się informacja o podatku VAT.
Nadal mamy rok 2000. Kolejny wzór - logo MZK, w tle zygzaki. Zwracamy uwagę na podpis drukarni: "Cz.Z.G. SA". Bilet za 2zł występował w kilku wersjach (dwa różne znaki wodne). Trzecia posiadana przez nas odmiana to błąd drukarski - bilet krzywo obcięty.
W kolejnej odsłonie został zmieniony podpis drukarni na "CZG SA" (lata 2000-2001).
Lata 2001-2002. Oprócz biletów z czystym rewersem pojawiły się też z reklamami. Nominały 1zł i 2zł posiadały wszystkie pokazane tu reklamy, natomiast rzadsze bilety za 1,50zł i 2,50zł doczekały się tylko wersji bez reklamy, jasnej stacji kontroli pojazdów oraz (nie dotyczy nominału 2,50zł) piekarni Henex.
Kolejne bilety posiadają hologram w kształcie połówki loga. W latach 2002-2003 wzór hologramu był typowy dla drukarni: DrukFont. Hologram ten zazwyczaj występuje w dwóch wersjach różniących się kierunkiem nadruku. W niniejszej prezentacji pokazujemy tylko po jednym z nich, jednak w kolekcji rozróźniemy ten szczegół.
Hologram: logo Bielska, numer 7-cyfrowy, lata 2003-2004.
W roku 2004 wprowadzono bilety całodzienne.
Numer biletu 8-cyfrowy, druga połowa roku 2004.
Rok 2005. W stosunku do poprzednich nowe bilety mają inną czcionkę nominału oraz zmienione napisy na strzałce
Bilet opłaty dodatkowej: