Komunikacja lokalna - Polska
Kórnik
Aktualizacja: 7.VIII.2006
Pierwsza linia omnibusowa łącząca dworzec PKP w Kórniku z Rynkiem została uruchomiona już w czasach II Wojny Światowej. Połączenie to, obsługiwane przez prywatną firmę Hieronima Ciastkowskiego przetrwało do 1953 roku.1 Ponowne uruchomienie komunikacji miejskiej w Kórniku datuje się na 1 maja 1955 roku. Brak informacji na temat kórnickich biletów w tamtym okresie.
W latach 1976-1991 komunikację w Kórniku obsługiwał poznański przewoźnik (WPK, później MPK). Od 1982 roku istnieje bezpośrednie połączenie Bnina i Kórnika z Poznaniem.
W maju 1991 na bazie zlikwidowanego oddziału poznańskiego MPK rozpoczęło działalność MPK Kórnik wprowadzając własne bilety - wzór I serii ogólnopolskiej z nadrukowaną nazwą miasta.
Od roku 1995 funkcjonował tu inny popularny wzór - III seria ogólnopolska.
Bilety z lat 1997-1999 - cena w nowych złotych:
W roku 2000 na biletach pojawiła się informacja o podatku VAT, który wtedy zaczął obowiązywać.
Inny wzór z 2000 roku - logo MPK:
W lipcu 2000 MPK zostało przekształcone w Kórnickie Przedsiębiorstwo Autobusowe Kombus, co wkrótce znalazło odzwierciedlenie na biletach.
Po podwyżce w roku 2001 zmieniła się kolorystyka biletów - ulgowe były pomarańczowe, a normalne - niebieskie. To już ostatnie bilety do kasowania :(
Bilety z drukarek pojawiły się w Kórniku w roku 2000. Początkowo pomiędzy częścią nagłówkową, a nominałem biletu znajdował się napis małymi literami: "niefiskalny". W latach 2001-2002 napis ten drukowano wielkimi literami.
Od roku 2002 w sprzedaży są już tylko bilety z kasy przenośnej u kierowcy. Nadruk "NIEFISKALNY" został zastąpiony przez napis o treści "PARAGON FISKALNY". Nadruk w części nagłówkowej wyśrodkowany lub wyrównany do lewej.
W roku 2004 Kombus przeniósł swoją zajezdnię z centrum Kórnika do większego i nowszego obiektu w Czołowie. Zaowocowało to zmianą treści w nagłówku biletów. Spotkaliśmy się z trzema różniącymi się wersjami, których cechą wspólną jest nowy adres w Czołowie. Niektóre kasy wartość nominalną biletu drukują nieco większą czcionką.
W kolekcji posiadamy także bilet miesięczny z czasów MPK:
W latach 1992-2004 kórnicki przewoźnik obsługiwał również komunikację miejską w Śremie. Nie wiemy jak na początku, ale po denominacji dla Śremu drukowane były odrębne bilety z nadrukowaną nazwą miasta Śrem. Przez krótki czas (1992-1994) istniała równiez linia autobusowa Kórnik-Śrem.
Zwracamy uwagę na bilety z kas fiskalnych, które Kombus wprowadził także w Śremie, a które mogą być mylnie zaklasyfikowane do Kórnika. Mimo iż na tych biletach figuruje jedynie adres kórnickiej zajezdni (nie ma wzmianki o Śremie), można je łatwo wyróżnić na podstawie informacji o rodzaju. Na biletach z Kórnika zawsze podany jest numer strefy (strf. I, strf. II, ..., strf. V), natomiast na biletach ze Śremu przeczytamy "miejska", "podmiejska" lub w ogóle nie będzie informacji o strefie.
1 Dane historyczne na podstawie artykułu Macieja Sobczyka: http://pozbus.kdr.pl/Kombus/Kombus.htm