Komunikacja lokalna - Polska
ogólnopolskie
Aktualizacja: 24.VII.2007
Przez całą niemal dekadę lat 80-tych w całej Polsce obowiązywały te same bilety. Pomimo niezbyt atrakcyjnej szaty graficznej, cechowała je dość duża różnorodność.
Najstarsze bilety ogólnopolskie, które pojawiły się już pod koniec lat 70-tych, posiadały dwie cechy charakterystyczne - po pierwsze na bilecie widniała informacja, w jakich pojazdach zachowuje on ważność. Drugą istotną cechą był rewers - siatka 3x3 wypełniona cyframi od 1 do 8 (dziewiąte pole pozostawało wolne) - obok napis "Bilet należy skasować zaraz po wejściu do wozu".
Bilet ulgowy, bez względu na rodzaj trakcji, kosztował 50gr. Ceny normalnych biletów promowały trakcję elektyczną - bilet na tramwaj i trolejbus kosztował 1zł, a na autobus - 1,50zł.
bilety ulgowe
bilety normalne na tramwaj i trolejbus - numer serii jednoliterowy
bilety normalne na tramwaj i trolejbus - numer serii z dwóch liter
bilety normalne na autobus
Kolejne bilety z 9-polową siatką na rewersie. Na pasku z lewej strony znajduje się napis PZGK3, a seria oznaczona jest liczbą. Nadruk na rewersie nieco inną czcionką niż poprzednio.
W sprzedaży były również bilety dwuprzejazdowe.
bilety ulgowe, 1zł
bilety normalne autobusowe, 3zł
bilet ulgowy 1zł - bez kwadracika nad nominałem, numer biletu zielony
Specyficzny wzór, z wyszczególnieniem dni miesiąca na rewersie, miały bilety strefowe, choć i tutaj dopatrzyć się można różnych odmian.
bilet normalny autobusowy, strefowy-odcinkowy
normalne strefowe autobusowe
Kolejny wzór to bilety dwukrotnego kasowania - ze względu na stosunkowo "wysoką" czcionkę nominału, nazwaliśmy tę serię - bilety "wysokie".
Nominał zielony, oznaczenie serii czarne, większą czcionką
Nominał czarny, oznaczenie i numer serii zielone, większą czcionką
Nominał czarny, oznaczenie serii małą czcionką, zielone
Wycięte na niektórych biletach litery 'Y' i 'Z' to pomysł krakowski (być może inne miasta też stosowały tę praktykę, my jednak się z tym nie spotaliśmy) - w ten sposób oznaczane były bilety o zmienionej wartości nominalnej - np. bilet za 6zł z wyciętą literą 'Y' kosztował 600zł, a bilet za 12zł z wyciętym 'Z' kosztował 1200zł - MPK pozbywało się w ten sposób niepotrzebnych juz zapasów starych biletów. A dlaczego wycięte litery, a nie pieczątki? Nie wiemy. Zarówno wcześniej, jak i później MPK z powodzeniem przebijało stare nominały.
Niektóre bilety miały na, typowym dla biletów ogólnopolskich, bocznym pasku napis - PZGK 3. Na biletach jednorazowych bez 9-polowej siatki znajdował się on również na rewersie.
Bilety bez napisów na bocznym pasku dzielą się na dwie grupy różniące się napisami na rewersie. Napis w pierwszej grupie biletów głosi: "Bilet ważny na terenie całego kraju. Skasować zaraz po wejściu do pojazdu. Zachować dla kontroli".
Rewers drugiej grupy biletów zawiera dodatkowo słowa: "z wyjątkiem autobusów PKS".
Bilety jednorazowe bez paska od strony nominału
Równolegle z biletami jednorazowymi, w sprzedaży były bilety dwukrotnego kasowania:
W drugiej połowie lat 80-tych pojawiły się bilety z tzw. I serii ogólnopolskiej. Wzór ten był popularny w większości miast także w latach 90-tych, po zakończeniu ery jednakowych biletów w całym kraju. Równolegle sprzedawane były bilety z drukarni w Poznaniu i w Częstochowie - różniły się one użytym papierem oraz szczegółami nadruku.
Poniżej bilety jednorazowe z drukarni w Poznaniu, o czym świadczy nadruk: P.Z.G.M.K.-3 (Poznańskie zakłady Graficzne im. Mariana Kasprzaka). Numer serii oznaczany był zarówno liczbą...
... jak i literÄ…:
Podobnie oznaczone były bilety dwustronne. I tutaj numer serii oznaczano zarówno liczbą...
... jak i literÄ…:
A to bilety wydrukowane w Częstochowie (podpis: Cz.Z.G.).
Bilety jednorazowe
Bilety dwustronne, podpis na środku
Bilety dwustronne, podpis pod strzałką