Komunikacja lokalna - Polska
Świnoujście
Aktualizacja: 31.VIII.2009
Komunikacja miejska w Świnoujściu została uruchomiona w 1957 roku, z tego też okresu pochodzą najstarsze posiadane przez nas bilety (według notatek sporządzonych przez ich pierwotnego właściciela, oba zostały wykorzystane 8 sierpnia 1961. Zaskakująco wysoka cena biletu normalnego pozostaje dla nas zagadką.
W latach 1976-1990 świnoujska komunikacja podlegała WPKM Szczecin. W tym okresie w Świnoujściu obowiązywały najpierw bilety szczecińskie, później ogólnopolskie. Posiadamy m.in. w zbiorach znaczki miesięczne z lat 80-tych z całą pewnością wykorzystane w Świnoujsciu, jednak ze wględu na nadruk WPKM oraz fakt, że identyczne mogły być stosowane w całym ówczesnym województwie szczecińskim, umieszczamy je pod hasłem Szczecin.
Bilety z nadrukowaną nazwą miasta powróciły w początkach lat 90-tych. Była wśród nich seria biletów pozbawionych nominału. Trudno nam dokładnie określić, kiedy się pojawiły (na pewno przed denominacją). Wiemy jedynie, że bilety ulgowe były wykorzystywane jeszcze w 1998 roku (wówczas kosztowały 40gr). Zapas normalnych wyczerpał się wcześniej.
Nazwa miasta była też przybijana pieczątką na biletach ogólnopolskich.
Bilety z czarnym nominałem, dopłata za zakup u kierowcy 500zł. Prawdopodobnie 1993 rok:
W roku 1994 nominał biletów był czerwony. Seria B drukowana była na ciemnym papierze, a późniejsza seria C - na jasnym, z reklamą towarzystwa ubezpieczeniowego na rewersie. Istniały także bilety na papierze różowym.
W roku 1995 pojawiły się bilety z I serii ogólnopolskiej. Na rewersie biletów z serii C (zielona strzałka) oraz od kierowcy (pomarańczowa strzałka) taka sama reklama jak poprzednio. Rewers biletów z serii D (czerwona strzałka) jest czysty.
Kolejny wzór zawiera w tle kolorową siatkę. Na strzałce pojawił się mikrodruk (powtarzające się napisy "ZKM Świnoujście").
Lata 1997-1998 - ten sam wzór, ale cena podana tylko w nowych złotych. Podpis drukarni: Cz.Z.G.
Rok 1999 - podpis Cz.Z.G. S.A.:
Kolejne bilety drukowała już inna drukarnia - koszaliński "Jadar".
W tle powtarzające się napisy "ZKM Świnoujście", strzałka wypełniona:
W lipcu 2000 istotnie zmieniła się taryfa - do tej pory przejazdy na wyspach Wolin i Karsibór były droższe od biletów w centrum Świnoujścia. Teraz ceny zostały zrównane i bez względu na trasę przejazd kosztuje 1,50zł (ulgowy 80gr). Z kolei na biletach kupowanych w autobusie przestano wyszczególniać opłatę manipulacyjną - od 2000 roku podawany jest jedynie ostateczny nominał (1,00zł - bilet ulgowy i 2,00zł - bilet normalny).
W marcu 2001 roku pojawił się kolejny wzór - tym razem z herbem.
Karnety 12-przejazdowe
W roku 2004 została uruchomiona tzw. "Linia Europejska", łącząca Świnoujście z pobliskimi kurortami w Niemczech. Tak naprawdę składa się ona z dwóch linii, gdyż granicę trzeba pokonać pieszo (przejście w Świnoujściu jest zamknięte dla ruchu samochodowego). W Świnoujściu linia ma numer 9 i kursuje od granicy do centrum miasta oraz w pobliże promenady. Skomunikowana z nią linia U14 dowozi pasażerów spod granicy do Bansinu przez Ahlbeck i Heringsdorf. Na linii 9 obowiązują wyłącznie specjalne bilety kupione u kierowcy. Są to bilety upoważniające do sześciu przejazdów w ciągu dnia. Bilety kupione w Polsce są ważne również na linii niemieckiej i na odwrót. W Polsce bilet kosztuje 10zł (początkowo było to 8zł), w Niemczech - 4EUR.
Bilety ważne na linii europejskiej można kupić również w Niemczech. Po lewej 6-przejazdowy bilet dzienny kupiony w autobusie (analogiczny do dostępnych w Polsce), po prawej bilet zakupiony w pociągu UBB.
Po wejściu Polski do strefy Schengen sytuacja znacznie się uprościła - nie ma już konieczności przesiadania się na granicy.
Komunikacja autobusowa, hologram: