Komunikacja lokalna - Polska
Warszawa
Aktualizacja: 3.IX.2009
Historia komunikacji publicznej w Warszawie sięga pierwszej połowy XIX wieku. Początkowo transport zapewniały omnibusy konne, jednak już w 1866 roku uruchomiono tu linię tramwajową. Nasza prezentacja, nie sięga, niestety, tak odległych czasów. Przenieśmy się 100 lat do przodu i obejrzyjmy bilet z początku lat 50-tych XX wieku:
Bilet bez nominału z lat 1953-1958, sprzedany i skasowany przez konduktora:
W latach 60-tych w pojazdach zaczęto montować kasowniki samoobługowe. Na biletach pojawiła się strzałka wskazująca miejsce kasowania:
Równocześnie z wprowadzeniem kasowników zaczęto wycofywać z pojazdów obsługę konduktorską. Od ok. 1964 roku bilety można kupić w kioskach ruchu. Poniżej przedstawiamy okazy z cennika obowiązującego w okresie 1.VII.1967-31.I.1983. Bilet ulgowy kosztował 50gr niezależnie od trakcji. Za bilet normalny na tramwaj i trolejbus trzeba było zapłacić 1zł. Przejazd autobusem był 50% droższy - kosztował 1,50zł. Pieczątka "przedsprzedaż" wskazuje, że bilet został zakupiony jeszcze przed rozpoczęciem podróży.
Pierwszy wzór, prawdopodobnie z początku lat 70-tych, charakteryzuje się prostokątem złożonym ze skośnych kresek (po lewej stronie biletu) oraz strzałką z poziomych kresek. Na rewersie nadruk "Bilet należy kasować zaraz po wejściu do wozu".
Kolejne bilety również miały skośne kreski z lewej strony, ale strzałka była większa, z umieszczoną wewnątrz informacją "tu kasować". Na rewersie siatka 3x3 wypełniona kolejnymi cyframi.
Pod koniec lat 70-tych prostokąt po lewej stronie biletu składał się z kwadracików. Zrezygnowano z pieczątek informujących o przedsprzedaży:
Bilet autobusowy specjalny. Data i przeznaczenie nieznane (zapewne lata 70-te):
Na przełomie lat 70-tych i 80-tych pojawiły się bilety dwuprzejazdowe:
W latach 80-tych w całej Polsce obowiązywały jednakowe bilety. Przedstawiamy je w sekcji "ogólnopolskie"
Nazwa miasta znów pojawiła się na biletach na początku lat 90-tych. Zarówno bilety o nominałach 2000zł jak i 4000zł, były drukowane równolegle przez dwie różne drukarnie. Mimo pozornej identyczności, można dostrzec różnice w szczegółach nadruku.
Od 1992 roku obsługą komunikacji miejskiej zajmuje się Zarząd Transportu Miejskiego. Na biletach pojawiło się logo ZTM:
W roku 1995 zmieniono bilety dwukrotnego kasowania na jednorazowe. Wzbogacono je róznież o motyw graficzny. Na biletach normalnych widzimy kolumnę Zygmunta i Zamek, na ulgowych - pomnik Chopina.
W ramach promocji nowootwartego matra, bilety z lat 1995-96 upoważniały do skorzystania w jednym dniu zarówno z metra, jak i z komunikacji naziemnej (drugi przejazd gratis). Zasady promocji opisane były na rewersie biletu. Po jakim czasie zasady te zastąpione zosstały różnego rodzaju reklamami:
Bilety jednodniowe
Bilety okresowe
Pierwsze bilety magnetyczne
PowtarzajÄ…ce siÄ™ logo ZTM
Bilety magnetyczne bez mikrodruku...
...i z mikrodrukiem
Hologram na rewersie biletów pojawił się w 2004 roku.
Mikrodruk z odstępami.
W czewrcu 2008 roku weszła w życie nowa taryfa. Wprowadzono również zupełnie nowe bilety.
Warszawska Karta Miejska
Bilet okolicznościowy na przejazd składem złożonym z trzech wagonów.